Hösten 2019

Lördagen den 7 september, kl. 11.30

Heldag på Lasse Åbergs museum!

Vi inleder hösten med ett spännande besök på Lasse Åbergs museum. Här finns möjlighet att ta med barn och barnbarn på en oförglömlig upplevelse. Först en guidad tur på museet. Efter det är lunchen framdukad. För barnen finns barnmeny. En egen vandring genom de delar av museet som intresserar just dig avslutar vår vistelse på detta unika museum. Barnen kan leka inomhus i Tarzankojan. De kan rita, titta på Trazan och Banarnefilm och åka
rutschkana.

Kostnad för medlemmar 250 kronor inkl. lunch, medföljande barn upp till 15 år, 150 kronor inkl. lunch.

Plats Kalmarvägen 10, Bålsta.

Anmäl dig senast den 29 augusti till merja.pitkanen@hotmail.com eller på 070-304 20 32

Tisdagen den 17 september, kl. 18 - 20

Konsten att hänga konst

Kan man hänga konst hur man vill, eller finns det särskilda regler? Regler finns det inte, men en hel del att tänka på innan man sätter igång. Vill du att resultatet skall bli som du tänkt dig, kan du ha glädje av att känna till några olika hängningsvarianter.
Under den här konsthängningskvällen får du lära dig att hänga konst på flera olika sätt.

Plats Konsthallen, Haninge kulturhus

Kostnad fritt för medlemmar, icke medlemmar 100 kr

Anmäl dig till margarethawestman40@gmail.com alt. 0722-05 23 73

Tisdagen den 15 oktober, kl. 13.00

Sam Westerholm - skulptören i Ösmo

Visst har du sett det här fina Ivar-Lo-monumentet vid järnvägsstationen i Tungelsta? Men känner du till vem konstnären är? Om inte så har du möjlighet att ändra på det i dag, för det är honom vi ska besöka. Sam Westerholm heter han och bor i Ösmo. Han arbetar med skulpturer, teckningar och offentliga verk. Huvuden verkar också vara ett särskilt intresse. De känns levande och har alldeles speciella uttryck. Ta dig gärna en titt på hans hemsida, www.samwesterholm.se .

Kostnad  100 kronor för medlemmar, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl dig till christina.eva.nilsson@gmail.com eller på telefon 070-681 81 73 senast den
1 oktober

Tisdagen den 5 november, kl. 12.15

Följ med till det nyöppnade Stadsmuseet

”Ut med det gamla och in med det nya” stod det att läsa i tidningen inför invigningen av museet den 27 april i år. Efter de fyra åren av renovering, har man också ändrat i verksamheten. Nu är det tänkt att fokus ska ligga mer på det publika arbetet och mindre på samlingar och fotoarkiv. Att skildra Stockholms historia från stockholmarnas perspektiv är den nya och viktiga inriktningen. Verksamheten ska bygga på traditioner och man ska känna att det är på riktigt, lite av en hembygdstanke.

Det ska bli spännande att få en inblick i det nya Stadsmuseet.
Anmäl ditt intresse till christina.eva.nilsson@gmail.com alt. 070-681 81 73

Kostnad  100 kronor för medlemmar, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl ditt intresse till christina.eva.nilsson@gmail.com alt. 070-681 81 73

Under planering, datum kommer

Konsten på Nya Karolinska

Visst har du hört talas om den fantastiska konsten på Nya Karolinska? Vi ville naturligtvis erbjuda alla medlemmar en visning och har skickat in en förfrågan, men har ännu inte fått något svar. Vi återkommer så fort vi vet mer.
Vill du fråga något så kontakta margarethawestman40@gmail.com alt. 0722-05 23 73.

Tidigare programblad

Här ligger det senaste och tidigare programblad som pdf-filer för utskrift.

Höstens konstfilmer 2019

Plats: Haninge Kulturhus, kl. 18.30
Fri entré och gratis kaffe
Ingen föranmälan

Tisdagen den 24 september

Glimtar om landskapsmåleri

”Civilisation is tied to landscape. Landscapes help to define who we are and where we go home”

Civilisationen är bunden till landskap. Landskapen hjälper oss att definiera vilka vi är och var vi hör hemma. Landskapsmåleriet är inte alltid verklighetstroget utan ofta en vision av hur vi önskar att det var. Filmen visar landskapsmåleriets uppkomst för ca 1000 år sedan och hur det sedan utvecklats.

Från BBC serien ”Civilisationens historia. Den skapande människan, del 3” . 60 minuter

Tisdagen den 15 oktober

Människans bild av människan

”Our compulsion to create images of ourselves is one of the most intimate and defining statements on who we think we are”

Vårt tvång att skapa föreställningar om oss själva är en av de mest intima och definierbara påståenden om vilka vi tror att vi är. Skulpturer förmedlar, mer än någon annan konstform, vissa idéer om civilisationen.

Från BBC serien ”Civilisationens historia. Den skapande människan, del 2”.

Tisdagen den 19 november

Videokonst och kalligrafi, Bill Viola och Kaalam

Bill Viola är en av de ledande konstnärerna inom ”new media”. Han har ställt ut på världens ledande muséer och finns också representerad i Uppsala domkyrka. Hans konst kretsar främst kring människolivets centrala teman - födelse, kärlek och död.

Kaalam (Julien Breton) är en kalligraf som även använder ljus för att skapa kalligrafi. Han beskriver sin ljuskonst som ”as a cry in silence”.