Våren 2019

Torsdag 24 januari kl. 11.00 - 14.00

Kom och prova på!

Vad sägs om att vara med på en kort kurs i Luffarslöjd, den teknik som luffarna använde för länge sedan? Materialet är olika metalltrådar som böjs, bockas, tvinnas och surras med hjälp av tänger. Vi provar även på Återbruk där vi skapar bruksföremål och prydnadssaker av återvunnet material. Upptäck hur en mjölkkartong blir en brödkorg, glasburkar blir ljuslyktor och flingpaket blir presentaskar.

Kostnad 100 kr, icke medlem 160 kr.

Plats Folkets hus, Villa Rudan i backen till vänster om Rojteatern.

Anmäl dig senast den 15 januari till tobelund@gmail.com alt. tel 070-582 15 93

Lördag och söndag, den 16-17 februari

Årets Medlemsutställning

Vår populära medlemsutställning har för många blivit en av vårens höjdpunkter. Förbered dig på en ovanligt trevlig helg i konstens tecken. Som vanligt är du som utövar konst välkommen att ställa ut.

All info till utställarna finns att läsa här.

Anmäl ditt intresse senast den 25 januari till anders.stjernfeldt@telia.com alt. 070-566 39 35

Utställningen är öppen lördag 11-15 och söndag 11-15.

Plats Tag med vänner och bekanta och kom till Vendelsö bygdegård. Kaffe med hembakat bröd, som vanligt till självkostnadspris. Välkommen!

Torsdagen den 14 mars 2019, kl. 18.00

Kallelse till årsmöte

Plats TALLHÖJDEN, RUNSTENSVÄGEN 13.

Motioner lämnas till styrelsen senast den 15 februari. I årets konstlotteri deltar alla medlemmar som betalat avgiften för 2018.

Kan du inte närvara bör du skriva en fullmakt. Det underlättar om du skulle vinna. Formuläret hittar du här.

Konsten finns utställd i foajén från kl 17.00. Gå in från gården och du kommer rakt in. Den kommer även att visas här på hemsidan under Konstlotteriet några veckor före årsmötet.

Du som är närvarande på mötet deltar även i dragningen av närvarovinsterna. Vi bjuder på något att dricka med tilltugg.

Varmt välkommen!

Tisdagen den 9 april, kl 13.00

Besök i Carl Eldhs ateljé

Carl Eldh, 1873-1954, var en av sin tids mest anlitade skulptörer. Studierna vid Konstfack påbörjade han redan vid 19 års ålder. Hans tidiga verk präglas av en mjukhet men utvecklingen gick mot kraftig realism, som hans porträtt av Strindberg och Fröding m.fl. Han började sin bana som ornamentskulptör och under studietiden i Paris försörjde han sig som träsnidare. En stor händelse var det naturligtvis när han fick representera Sverige vid världsutställningen i Paris. Ateljén i Bellevuparken, ritades av Ragnar Östberg och byggdes 1918-19. Museum blev det 1963. Ateljén har blivit renoverad men är fortfarande intakt med inventarier, verktyg och personliga tillhörigheter.

Plats Lögebodavägen 10 i Bellevuparken vid Roslagstull

Kostnad 100 kronor, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl dig till annika.cecilia.ekelund@bredband.net alt. tel 070-362 22 23 senast den 25 mars.

Måndagen den 20 maj, kl.13.00 - 15.30

Välkommen till Martin Ahlséns smedja

Det är många år sedan vi gjorde ett besök i Martins smedja. Ni som var med minns säkert hur trevligt vi hade. Vi startar med ett besök i museet där Martin visar oss alla fantastiska saker som finns där. Kanske behöver vi lite fika att släcka törsten med efter det. Sedan går det inte att undvika längre utan vi marscherar iväg till smedjan där vi både får se vad man kan göra och får visa vad vi själva klarar av. Det blir alltså lite prova på för den som vill och vem vill inte det. Men lämna gärna de vita byxorna hemma just den här dagen.

Plats Getporsvägen 8 Handen

Kostnad 100 kronor, icke medlemmar 160 kronor.

Anmäl dig till margarethawestman40@gmail.com alt.
tel 072-205 23 73 senast den 6 maj.

Tidigare programblad

Här ligger det senaste och tidigare programblad som pdf-filer för utskrift.

Vårens konstfilmer 2019

Plats: Haninge Kulturhus, kl. 18.30
Fri entré och gratis kaffe
Ingen föranmälan

Tisdagen den 5 februari

Jag själv och Herta Hillfon

Film 1 I självporträttet vittnar konstnären om sig själv, utforskar det egna jaget och den mänskliga existensen.
Från Dürer och Rembrandt till van Gogh och Frida Kahlo.

En film av Lars Lambert, 28 minuter.

Film 2 Hertha Hillfon, 1921-2013, är en omtalad skulptör och keramiker i Sverige såväl som i USA och Japan.

En film av Pierre Stahre, 12 minuter.

Tisdagen den 2 april

Miró

SVT K-special, 60 minuter

Konstnären Joan Miró har lämnat ett djupt avtryck på modern konst, design och ikonografi och hans inflytande växer fortfarande runt om i världen. Miró var en surrealist som skapade abstrakta verk med färgexplosioner och ständigt sökte efter det inre barnet.

Tisdagen den 16 april

Skulptur & skulptörer

SVT 1996, 60 minuter

Bildjournalens återblickar: I återblickar ur TV-programmet Bildjournalens reportage från 1990-talet presenteras skulptur av Louise Bourgeois, Antony Gormley, Anselm Kiefer, Tony Oursler, Robert Gober, Tom Classon, Sivert Lindblom och Willem Boshoff. Dessutom ett möte med barockskulptören Johan Werner d.ä. på Visingsö, danska skulptörer på Millesgården och ett ateljébesök hos Dan Wolgers.

Gratis kaffe och kaka efter filmerna.