Anslagstavlan

Galleri Kyrkskolan

Galleri Kyrkskolan bjuder in ÖK:s medlemmar till visning av keramikgruppen Lergökarnas utställning onsdagen den 27 oktober kl. 14.00.

Vi är även inbjudna till visning av utställningen Fria kompositioner torsdag den 11 november och torsdag den 18 november kl 14.00. Fria kompositioner är en utställning av Christina Hassila och Gösta Engström.

Kostnaden är 40 kr/person/visning och i det ingår kaffe/te och bröd. Grupperna får inte vara större än 10 person per visning.

Anmäl ditt intresse till Merja Pitkänen senast fem dagar före visningen merja.pitkanen@hotmail.com

Medlemsutställning 2021

Information till medverkande konstnärer

Tid lördag 16 oktober, kl. 11-15 och söndag 17 oktober, kl. 11-15

Lokal Vendelsö Bygdegård, Vendelsö Gårdsväg 42

Kostnad Att vara med på utställningen kostar 100 kr, oavsett hur många verk du får med. Vid försäljning tar konstförening 10 % av försäljningssumman.

Antal konstverk Lämna in 1-3 verk. Hur många konstverk som just du får med, beror på hur många konstnärer som deltar. Bilderna ska vara inramade och försedda med upphängningsanordning.

Lotteri I samband med utställningen ordnar konstföreningen ett lotteri, där besökarna kan vinna ett verk av utställarna. För att få delta som utställare, vill konstföreningen att du skänker ett verk till lotteriet. Det behöver inte vara inramat och du lämnar in det samtidigt med dina övriga verk på fredagen. Märk verket med ”Lotterigåva” och ditt namn.

Ditt konstverk på föreningens hemsida Som utställare kan du vara med på en utlottning om en plats för ett av dina konstverk på vår hemsida. Se Månadens bild på vår första sida.

Vernissagekort vernissagekort som pdf

Kontaktperson Om du har frågor när det gäller utställningen är du välkommen att kontakta Christina Nilsson. christina.eva.nilsson@gmail.com eller på telefon 070-681 81 73.

Kom-ihåg-lista

• Inramade och märkta verk
  • Ett verk till lotteriet – märkt med ”Lotterigåva” och ditt namn
  • Utställningsavgift 100 kr
  • På baksidan av konstverken ska det finnas uppgifter om:
    1. utställarens namn
    2. verkets namn
    3. teknik
    4. pris
  • Konstverk, som keramik eller andra föremål, ställs upp på bord.
  • Alla verk ska vara till försäljning. Ta med dig emballaget hem. Det finns risk att det försvinner av misstag annars.
  • Fyll i verkslistan, och lämna gärna ett CV (med kontaktuppgifter), som berättar om din konstnärliga verksamhet.

Inlämning och utlämning

Konsten ska lämnas in dagen före utställningen, fredag 15 oktober mellan kl. 13-15. Utlämning av konst sker tidigast kl.15.00 på söndagen.

Närvaro under utställningen

Vi ser gärna att du själv är med på utställningen några timmar under dessa två dagar. Trycket från besökare brukar vara stort i början av öppettiden både lördag och söndag. Då kan det vara trevligt att själv vara där och diskutera konst i allmänhet och verken i synnerhet. Du kommer att få en namnlapp, om du inte redan har en.

Kaffeservering

Vi har som vanligt vår populära kaffeservering öppen. Där finns det kaffe, te, saft och hembakat kaffebröd till självkostnadspris. Ta gärna med dig något att äta under dagen. Kyl/frys finns i köket.

Vill du visa din konst på vår hemsida?

Vi fortsätter med våra webbutställningar för föreningens konstnärer. Inte varje månad och med en eller två deltagare per tillfälle.

Varje konstnär kan få med 8-14 verk. Utställningstiden är en månad.

Olika tekniker är välkomna och varje konstnär avgör själv om verken är till försäljning. Den som ställer ut fotograferar sin konst, mobilkamera går bra, och en liten konstnärspresentation ser trevligt ut.
Vi skickar ut ett medlemsbrev inför utställningen, men ser gärna att utställarna själva bjuder in sina vänner som till en vanlig vernissage.
Du som är intresserad skickar namn och kontaktuppgifter till

kontakt@osterhaningekonstforening.se

Styrelsen genom Margaretha Westman

Erbjudande från Sveriges Konstföreningar

Som medlem i Österhaninge Konstförening får du tillgång till erbjudanden från Sveriges Konstföreningar. Till exempel 15 % på kursavgiften när du bokar en kurs på Gerleborgsskolan eller 10 % på Konst på bio. Du kan anmäla dig för att få ett nyhetsbrev per e-post från Sveriges Konstföreningar.

Konst i Haninge

I Haninge finns det konst på många platser i kommunen från Tungelsta i söder till Vendelsö i norr. I Haninge kulturhus finns det en konsthall och även 20m2 konst, en utställningsvägg för konstnärer, föreningar och skolor verksamma i Haninge. Här kan du läsa mer om arbetet med konst i kommunen.

Tips för konstföreningens medlemmar

Liisa Trevids trevliga skulpturer från föreningens 60-årsjubileum är till försäljning

till ett pris av 450 kronor/st.

Vid ev intresse var vänlig kontakta: margarethawestman40@gmail.com

Månadens bild

Här är kontaktuppgifter till de konstnärer från 2020 års medlemsutställning som visar sin månadsbild på första sidan.

Cecilia Rojas Castro,

rojaskonst@hotmail.se, 072-854 55 16.
Blogspot: Art & poesi Kulturnyanser.
Dalens fjäril, Akvarell på siden.

Kirsti Häcki,

kirstihacki@hotmail.com, 072-206 00 94. Efter branden, akvarell.

Bodil Dahlgren,

bodilda@bredband.net, 070-386 53 63. Vid sjön, akvarell.

Barbro Feldt,
b.m.feldt@gmail.com, 070-665 09 92. Nybadad, akvarell.

Juli
Merja Pitkänen,

merja.pitkanen@hotmail.com, 070-304 20 32. Efter regnet, akvarell.

Augusti
Ritva Karlsson,
ritva.karlsson@ritvaskeramik.se, 070-590 31 66, Fåglar i keramik

September
Ann-Charlotte Silvikko, anncharlottesilvikko@gmail.com, 070-864 76 71. Hatten på, torrpastell/promarker.

Oktober
Ragnhild Blomdahl, r-hild@hotmail.com, 073-428 02 42. Skärgårdsvy, akvarell.

Ingwar Åhman-Eklund, ingwarae@gmail.com, 073-428 02 42. Varför, tusch.

December
Kristina Fröidh, kristinafandersson@gmail.com, 070-294 03 72. Fiskebåt, akvarell.

Januari
Eivor Pettersson, eivor9@telia.com,
eivorsfoto-bildkonst.myportfolio.com
070- 310 95 97. Blomhjärta, fotografi.

Februari, ändrad till Mars
Christina Wolmar,
christina.wolmar@gmail.com
070-546 01 56. Orosmoln, blandteknik.

Tidigare års månadsbilder

Här kan du se 2019 års månadsbilder.

Här kan du se 2018 års månadsbilder.