Anslagstavlan

Vill du visa din konst på vår hemsida?

I somras hade vi tre sommarutställningar med 3-4 konstnärer per månad. Om intresse finns så vill vi hitta en form för en fortsättning. Inte varje månad och med en eller två deltagare per tillfälle. Det är alltid roligt att få se vad föreningens konstnärer har att visa men man ska ju hinna längta efter nästa vernissage. Nu bjuder vi i första hand in de medlemmar som inte var med på sommarutställningarna. Framöver får vi se hur intresset blir.

Varje konstnär kan få med 8-12 verk. Utställningstiden är en månad och vi tänker att december skulle vara trevligt som start. Sen kanske det får bli april som en påsk/vårutställning.

Olika tekniker är välkomna och varje konstnär avgör själv om verken är till försäljning. Den som ställer ut fotograferar själv sin konst, mobilkamera går bra, och en liten konstnärspresentation ser trevligt ut.
Vi skickar ut ett medlemsbrev inför utställningen, men ser gärna att utställarna själva bjuder in sina vänner som till en vanlig vernissage.
Du som är intresserad skickar namn och kontaktuppgifter till

kontakt@osterhaningekonstforening.se  senast den 15 oktober.

Sen hör vi av oss till decemberutställaren om hur vi går vidare.  Allt beror på hur stort intresse som finns.
Styrelsen genom Margaretha Westman

Ta chansen att ställa ut din konst - sök till årets Haningesalong!

Varje år deltar både amatörer och yrkesverksamma konstnärer i Haningesalongen. Ansök med fotografier på högst fem konstverk. En jury tittar på de konstverk som har lämnats in och beslutar om vilka som kommer med. Sista ansökningsdag är fredag den 2 oktober.

Haningesalongen öppnar den 5 december 2020 och stänger den 24 januari 2021 i Konsthallen i Haninge kulturhus. Haningesalongen är till för alla som bor i Haninge och ska avspegla Haninges befolkning, när det gäller utställare och besökare. Här kan du läsa mer om anmälan och övrigt.

Erbjudande från Sveriges Konstföreningar

Som medlem i Österhaninge Konstförening får du tillgång till erbjudanden från Sveriges Konstföreningar. Till exempel 15 % på kursavgiften när du bokar en kurs på Gerleborgsskolan eller 10 % på Konst på bio. Du kan anmäla dig för att få ett nyhetsbrev per e-post från Sveriges Konstföreningar.

Konst i Haninge

I Haninge finns det konst på många platser i kommunen från Tungelsta i söder till Vendelsö i norr. I Haninge kulturhus finns det en konsthall och även 20m2 konst, en utställningsvägg för konstnärer, föreningar och skolor verksamma i Haninge. Här kan du läsa mer om arbetet med konst i kommunen.

Tips för konstföreningens medlemmar

Liisa Trevids trevliga skulpturer från föreningens 60-årsjubileum är till försäljning

till ett pris av 450 kronor/st.

Vid ev intresse var vänlig kontakta: margarethawestman40@gmail.com

Månadens bild

Här är kontaktuppgifter till de konstnärer från 2020 års medlemsutställning som visar sin månadsbild på första sidan.

Cecilia Rojas Castro,

rojaskonst@hotmail.se, 072-854 55 16.
Blogspot: Art & poesi Kulturnyanser.
Dalens fjäril, Akvarell på siden.

Kirsti Häcki,

kirstihacki@hotmail.com, 072-206 00 94. Efter branden, akvarell.

Bodil Dahlgren,

bodilda@bredband.net, 070-386 53 63. Vid sjön, akvarell.

Barbro Feldt,
b.m.feldt@gmail.com, 070-665 09 92. Nybadad, akvarell.

Juli
Merja Pitkänen,

merja.pitkanen@hotmail.com, 070-304 20 32. Efter regnet, akvarell.

Augusti
Ritva Karlsson,
ritva.karlsson@ritvaskeramik.se, 070-590 31 66, Fåglar i keramik

September
Ann-Charlotte Silvikko, anncharlottesilvikko@gmail.com, 070-864 76 71. Hatten på, torrpastell/promarker.

Oktober
Ragnhild Blomdahl, r-hild@hotmail.com, 073-428 02 42. Skärgårdsvy, akvarell.

Ingwar Åhman-Eklund, ingwarae@gmail.com, 073-428 02 42. Varför, tusch.

December
Kristina Fröidh, kristinafandersson@gmail.com, 070-294 03 72. Fiskebåt, akvarell.

Januari
Eivor Pettersson, eivor9@telia.com, 070- 310 95 97. Blomhjärta, fotografi.

Februari
Christina Wolmar, christina.wolmar@comhem.se, 070-546 01 56. Orosmoln, blandteknik.

Tidigare års månadsbilder

Här kan du se 2019 års månadsbilder.

Här kan du se 2018 års månadsbilder.